De Weijer Design BNO houdt u op de hoogte

Bij De Weijer Design BNO wordt steeds nagedacht over optimalisering van de service en de actuele ontwikkelingen in het communicatievak. Lees hier onze tips en meningen.

Even iets maken?

25 maart 2009
Onderwerp: briefing
door

In de dialoog tussen opdrachtgever en ontwerper over wensen en ideeën, wordt het fundament voor succesvolle uitingen gelegd. Van uitgebreide opdrachten, huisstijl, jaarverslag, nieuwsbrief tot eenvoudigere opdrachten zoals een uitnodiging of een advertentie.

We houden rekening met bestaande huisstijl, doelgroep, budget en planning. Een goede en complete briefing is belangrijk, juist ook voor de eenvoudige en ‘snelle’ opdrachten. Het helpt u en ons tot een goed eindproduct te komen. Vaak hanteren wij hierbij het ezelsbruggetje van de vier W’s: ‘Wat wilt u Waarom zeggen tegen Wie en op Welke manier?’. (Of de in communicatie kringen meer bekende 4xB-methode: Bedoeling, Bereik, Boodschap en Bereidheid).

Een voorbeeld is het opmaken van een advertentie. Dat moet vaak snel en dus op de vraag of wij even een advertentie willen opmaken, antwoorden wij direct: Ja, zeker! Dat kunnen wij en dat doen we ook graag voor u maar dan willen wij natuurlijk wel een aantal zaken van u weten:

  • Wat is de boodschap en is de doelgroep bekend?
  • Welke media worden gebruikt?
  • Is de advertentieruimte al gereserveerd?
  • Is er een budget?
  • Wat is de deadline?
  • Wat is het formaat?
  • Wordt het zwart/wit, full colour of misschien zwart met een steunkleur?
  • Is het alleen tekst en logo of komt er nog beeld bij?
  • Is het reeds eerder gebruikt beeld of moet dit nog gezocht of gemaakt worden?
  • Is de tekst al klaar?

De antwoorden op deze vragen, de briefing, bepalen mede hoe snel wij een advertentie voor u kunnen opmaken. Maar niet alleen snelheid is belangrijk maar zeker ook het bereiken van het door u beoogde communicatiedoel van de advertentie. En daar zorgen we voor, uw succes is tenslotte ons succes!

Gerelateerd